Ergocalciferol - vitamín D2

Ergocalciferol – vitamín D2

Krátké zimní dny se nepříznivě projevují na psychice snad každého z nás. Však to jistě znáte, od rána do odpoledne jste pracovně vytíženi, mnohdy zavřeni v kancelářích, provozovnách, školách. Ti šťastnější z nás vidí slunce alespoň přes okno, pokud zrovna vykoukne zpoza mraků. Na vině chmurných myšlenek a bledé tváře bývá často nedostatek vitamínu D. Právě sluneční záření (UVB) stimuluje v lidském těle tvorbu vitamínu D3.

Vitamín D je rozpustný v tucích, lidské tělo je schopno vytvořený vitamín D3 ukládat 15 hodin.

Proč je vitamín D důležitý?

Nejznámější funkcí vitamínu D je vstřebávání vápníku ve střevech a je důležitý při stavbě kostí. Zejména u starších lidí zvyšuje svalovou sílu a snižuje riziko pádů. Jak už jsem zmínila v úvodu, ovlivňuje náladu a pocit pohody.

Dalších procesů regulovanými vitamínem D je celá řada: procesy dělení a obnovy buněk, činnost srdce a fungování cév, procesy dýchání a výměny plynů, rozmnožování, zdravý spánek, procesy stárnutí a sluch, zasahuje dále do procesů trávení, ovlivňuje stav sliznic v trávicím ústrojí, činnost slinivky břišní, vstřebávání živin, reguluje tělesnou hmotnost zásahy do metabolismu cukrů a tuků.

Seznam poruch a nemocí ovlivněných nedostatkem vitamínu D je sáhodlouhý, čítá více než 200 položek! Za zmínku stojí rakovina, kdy pozornost vědců se obrací právě na vliv tohoto vitamínu.

Jak získám vitamín D?

Zcela zadarmo procházkou nebo jen posezením na slunci. Např. dětem postačí 10-15 minut denně, vyšší nároky mají lidé obézní, těhotné, senioři. Přímé sluneční světlo lze úspěšně nahradit pobytem v soláriu, za což už si zaplatíme. Tělo si samo reguluje hladinu vitamínu, nelze se takto předávkovat.

Sáhnout do peněženky také musíme při získání déčka prostřednictvím doplňků stravy. Zde rozlišujeme vitamín D3, který je získáván z živočišných produktů (olej z ryb), a vitamín D2 – syntetický, rostlinného původu (z hub – Deltalin, Drisdol, Calcidol). Účinky obou jsou stále tématem ke zkoumání, ale platí, že účinnost je srovnatelná.

Příjem déčka potravou je většinou zanedbatelný. Doporučená denní dávka 200-600 IU (v závislosti na věku) však podle nových závěrů vědců není dostatečná, měla by být alespoň 1.000 IU.

Takže odložit notebooky, tablety, mobily a hurá na sluníčko!

Zdroj: Doba jedová – prof. RNDr. Anna Strumecká, DrSc., prof. RNDr. Jiří Patočka, DrSc