Vitamín CDalo by se říct, že vitamín C je nejznámějším ze všech vitamínů, a není divu. Je totiž nejobávanějším nepřítelem všech onemocnění. V lidském těle má dvě zásadní role: stabilizaci imunity a psychiky.

Kyselina askorbová (přesněji kyselina L-askorbová) je sacharid s antioxidačními vlastnostmi. Svůj název získala tato kyselina podle kurdějí (skorbut), nemoci starých námořníků, a předpony a vyjadřující zápor. Jedná se o vitamín rozpustný ve vodě, při zvýšených přijímaných dávkách (nad 200 mg) jej tedy tělo neukládá, nýbrž vylučuje močí. Pokud potřebujeme přijímat vyšší dávky, je vhodnější rozdělit je do několika menších, podávaných během celého dne.

Vitamín C a mýtus zvýšeného příjmu při nachlazení

Při nachlazení je zažitým zvykem zvyšovat příjem vitamínu C prostřednictvím konzumace velkých dávek ovoce, přidávání citronové šťávy do čaje a suplementace vitamínových doplňků. Bohužel je četnými studiemi prokázáno, že tato náhlá zvýšená dávka nemá na léčbu ani na snížení rizika onemocnění při prvních příznacích valný vliv.

Významější výsledky při dlouhodobém podávání vitamínu C v dávkách nad 200 mg byly zaznamenány u osob vystavených velké fyzické zátěži (maratónští běžci, lyžaři či vojáci v subarktických oblastech). Riziko onemocnění běžných respiračních onemocnění kleslo na polovinu.

Vitamín C na krvácející dásně

Významnou úlohou vitamínu C je tvorba kolagenu, ten tvoří velkou část našich vazivových tkání, kostí, chrupavek a zubů. Můžeme se na něj spolehnout při poranění kůže i zlomenině kostí. Viditelný účinek pozorujeme při krvácení z dásní, kdy vysoká dávka vitamínu C zpevní minicévy v dásních již do 30 minut.

Bojovník proti volným radikálům

Spolu s vitamíny A, E a selenem je vitamín C jedním z nejdůležitějších antioxidantů bojujícím proti volným radikálům. Omlazuje a udržuje zdravé naše tělesné buňky. Kromě častého smogu, nadměrného slunění, konzumace jedovatých konzervačních látek, jsou zejména kuřáci velkovýrobnou volných radikálů. Odhaduje se, že každé vdechnutí kouře z cigarety spotřebuje až 0,09 mg vitamínu C, jedna krabička tedy stojí kuřáka 32 mg céčka – téměř polovinu DDD. Proto by měli kuřáci, ale i lidé pohybující se v zakouřeném prostředí, zdvojnásobit příjem vitamínu C.

Vitamín C funguje zároveň také jako antioxidační činidlo chránící i jiné vitamíny, polynenasycené mastné kyseliny, cholesterol LDL a enzymy.

Partnerství vitamínu C

Jeho přítomnost zlepšuje účinnost příjmu anorganického železa, je životně důležitý pro schopnost využívat vitamíny B komplexu folacin (B9 – kyselina listová) a kobalamin (B12). Vápník tvoří s vitamínem C komplexy (cheláty) a zrychluje tak svou dopravu. Podílí se na syntéze fenylalaninu, kdy kromě bílkoviny tyrosinu, L-Dopa a dopaminu vzniká noradrenalin. Jeho euforizující účinek zvyšuje schopnost koncentrace, osvěžuje a podporuje krevní tlak. Vitamín C tak má velký vliv na naši psychiku.

Podpora mozkových funkcí

Jasnou mysl získáme po probělé noci ze šťávy čtyř citrónů, ovocný vitamín C opět stabilizuje mozkové funkce. Bohémský život napomáhá mentálnímu procesu stárnutí a k Alzheimerově nemoci. Prohýřením tří dní a nocí v nikotinovém oparu, alkoholu a stravě chudé na živiny vyčerpá lidský organismus veškerý vitamín C. Následují obdobné pocity jako v předstadiu Alzheimera.

Rizika nedostatku

Nejznámějším a nejvýraznějším projevem absence vitamínu C jsou již zmiňované kurděje.

Faktory zvyšující rizika nedostatku:

  • těhotenství a kojení – pozor však na vysoké dávky v tomto období, novorozenci mohou trpět nedostatkem po ukončení příjmu od matky
  • kouření
  • hubnutí
  • stáří
  • nadměrná konzumace alkoholu
  • nevyvážená strava
  • chronické nemoci postihující příjem nutričních látek
  • další vážná onemocnění
  • velké gastrointestinální operace
  • antikoncepční tablety
  • dlouhodobé užívání aspirinu
  • léčení hormonálním lékem paratyroidem
  • léčení tetracyklinem nebo sulfonamidy při boji s infekcí

Doporučená denní dávka

DDD vitamínu C je 80 mg pro dospělého, podle odborníků by však měl příjem být navýšen až na 200 mg / den pro optimální množství.

Příjem vitamínu C

Člověk, někteří primáti a morčata nejsou schopni si vitamín C vytvořit, proto jsme odkázáni na příjem potravou, případně vitamínovými doplňky. Běžná populace získává poměrně velkou část denní dávky z brambor, zde ovšem záleží na skladování a přípravě této oblíbené přílohy. Množství vitamínu se pohybuje mezi 7-30 mg / 100 g brambor. Ideálně brambory tepelně upravíme neloupané, vcelku a v páře. Hlavními zásobárnami vitamínu C je čersté ovoce a zelenina, každým zahřátím či jiným zpracováním se však jeho množství snižuje.

potravina 100 g vitamín C v mg
červená paprika, petržel 200
květák, jahody 60
špenát, kiwi, pomeranč 55
citrón, zelí, kedluben 50

 

Zdroje:

Fit s vitamíny – Klaus Oberbeil

Vitaminy a minerály pro zdravý život – Pia Agerbo, Hanne F. Andersen

Doplňky stravy – Jiří Slíva, Juraj Minárik

Vitamíny – Jan Žambach

One thought on “Vitamín C

Comments are closed.