Kurkumu nejspíše znáte jako součást indického koření curry/kari. Dodává oblíbené směsi žlutou barvu, za kterou může kurkumin – ten chrání játra před toxickým poškozením, zvyšuje produkci žluči, pomáhá odbourávat tuky a snižovat hladinu “zlého” cholesterolu. Zdravotní výhody koření jsou tedy jasné. Užívání kurkumy je bez vedlejších účinků a ani velké dlouhodobé podávání vysokých dávek neodhalilo při laboratorních pokusech žádné nebezpečné jevy.

Farmakologické účinky kurkuminu

Kurkumin je předmětem zájmu moderní medicíny, zkoumá se pozitivní vliv na léčbu Alzheimerovy nemoci, neurodegenerativních nemocí (nemoc šílených krav, Creutzfeldtova-Jakobova choroba, Parkinsonova nemoc) i rakoviny. Váže v těle neurotoxické kovy (hliník, měď, železo) aniž by narušoval jejich funkce v organismu. Hlavní aktivní složky kurkumy jsou právě flavonoid kurkumin a esenciální oleje, dále cukry, bílkoviny a pryskyřice.

Kurkuma a její využití

Historie používání kurkumy se datuje do období před 4 000 lety. V indické védské kultuře měla náboženský význam, také byla hlavním kořením, používala se jako lék i zkrášlující prostředek. Při vaření se zúročí její schopnosti zlepšování trávení a působení jako barvivo.

Tip: přidáním kurkumy do rýže při vaření, získáte rýži zlatavé barvy.

128 stran informací o kurkumě je zvídavým čtenářům k dispozici v knize Kurkuma – ájurvédské koření života autora Prashanti de Jager MSc. Ájurvéda je holistický přírodní přístup k léčbě, který si v posledních letech našel cestu i do našeho západního způsobu života.